Shochiku on yksi Japanin merkittävimmistä ja isoimmista elokuva-alan
toimijoista. Sadan vuoden aikana se on tuottanut suuria klassikoita,
ohjaajina mm. Yasujirō Ozu ja Kenji Mizoguchi. Shochiku alkoi
ensimmäisenä käyttää benshin eli kinokertojan sijaan tekstitystä
ja naisnäyttelijöitä onnagatan, naisrooleihin erikoistuneen
miesnäyttelijän sijaan. Yhtiö erikoistui moderniin genre-elokuvaan
[gendai-geki] ja erityisesti naisten elokuvaan [josei-eiga]. Myöhemmin
yhtiö on tuottanut myös independent-elokuvia ja animea.
MEMORIES (1995)
Memorîzu
Akiran jälkeen Katsuhiro Otomo tuotti filmatisoinnin kolmesta
scifi-aiheisesta manga-tarinastaan. Elokuva-arkiston vieraanakin olleen
Satoshi Konin käsikirjoittama Magnetic Rose on kokoelman helmi. Kaksi
pelastusaluksen jäsentä seuraa hätäsignaalia hylätylle
avaruusasemalle ja löytää murhasta epäillyn oopperadiivan asumuksen.
Vähitellen diiva alkaa näyttäytyä miehille.
Perjantai 30.7.18:30
SONATINE (1993)
Kenties 1990-luvun mieleenpainuvin japanilainen elokuva on läpeensä
Takeshi Kitanon teos. Kitano paitsi ohjasi, käsikirjoitti ja leikkasi
sen, myös esitti pääosan kulahtanutta, maailmaan kyllästynyttä
gangsteria, joka joutuu keskelle yakuza-jengien väkivaltaista välien
selvittelyä. Äkillisiä väkivaltakohtauksia rauhoittavat seesteiset
tuokiot meren äärellä.
Sunnuntai 25.7.17:00 SONATINE
Torstai 29.7.18:40 SONATINE
JAPANIN YÖ JA USVA (1960)
Nihon no yoru to kiri/Natt och dimma i Japan
Oshiman 1960-luvun persoonallisimpana pidetty elokuva kommentoi
sosialististen opiskelija-aktivistien liikkeen taantumista Japanissa.
Pitkät otokset ja kuvauksen teatraalisuus luovat jännitteitä uuden ja
vanhan polven välille. Seremoniallisuus on läsnä tässä varhaisessa
tuotannossa: tapahtumat käynnistyvät entisen puolueen jäsenen ja
nykyisen opiskelija-aktivistin hääjuhlassa.
Tiistai 27.7.20:3 JAPANIN YÖ JA USVA
LÄHTÖJÄ (2008)
Okuribito
Parhaana ulkomaisena Oscarilla palkittu elokuva on tutkielma miehestä,
joka löytää merkityksen ja inhimillistä syvyyttä
epätodennäköisessä ammatissa. Työttömäksi jäänyt sellisti Daigo
(Motoki) luulee hakevansa töitä matkatoimistosta, mutta päätyy
hautaustoimistoon tehtävänään valmistella vainajat viimeiselle
matkalle. Hienovireinen huumori sävyttää koskettavaa draamaa.
Sunnuntai 1.8. 16:45
Torstai 5.8.16:30
DRAGNET GIRL (1933)
Hijosen no onna
Ozun tuotannossa poikkeuksellinen gangsteridraama on tyylikäs
kunnianosoitus Hollywoodin lajityypille. Melodraaman muotokieli on
hiottua, ja huolitellussa kameratyössä korostuvat valot ja varjot.
Tarina keskittyy gangsterin ja tämän heilan (Tanaka) levottomaan
suhteeseen Jokohaman huonomaineisessa satamakaupungissa. Chaplinin
tavoin Ozu siirtyi hitaasti äänielokuviin, joista ensimmäinen
ilmestyi vasta 1936. Kauden ainoan näytöksen säestää pianolla
Matias Tyni.
Sunnuntai 15.8. 14:15
GOOD-FOR-NOTHING (1960)
Rokudenashi
Uuden aallon keskeinen elokuvantekijä Yoshida kuvaa vahvassa,
Godard-vaikutteisessa esikoisohjauksessaan joutilaiden nuorukaisten
päämäärätöntä, viiltävää viimeistä nuoruuden kesää. Porukka
ajautuu pikkurikoksiin ja ryöstää Makinon (Chino). Moderni,
määrätietoinen nainen ei hätkähdä pelottelusta, vaan yrittää
pelastaa Junin (Tsugawa), jossa näkee jotain parempaa.
Tiistai 24.8.19:00
Perjantai 27.8.16:15
IHMISEN KOHTALO 1: EI SUUREMPAA RAKKAUTTA (1959)
Ningen no jôken /Människans lott 1: Ingen strörre kärlek/The Human
Condition 1: No Greater Love
Japani hallitsi Kiinan Mantšuriaa 1930-luvulta toisen maailmansodan
loppuun asti. Masaki Kobayashin kunnianhimoinen yhdeksäntuntinen
elokuva kertoo nuoresta japanilaisesta sotilaasta, joka palkataan
vartijaksi työleirille. Leirillä kiinalaisia pakotetaan
työskentelemään Japanin puolesta. Ennen pitkää sotilaan empatia
vankeja kohtaa kasvaa, ja rangaistukseksi hänet määrätään
armeijaan, missä hänet pahoinpidellään rankasti. Elokuva on yksi
japanilaisen elokuvan merkkipaaluja ja tärkeimpiä sotakuvauksia.
Eeppisten mittasuhteidensa ja Yoshio Miyajiman uskomattoman kuvauksen
avulla elokuva saavuttaa transsendentaalisen tason. Samalla se onnistuu
opettamaan katsojalle koskettavia havaintoja ihmisyydestä.
Lauantai 14.8. 15:30
IHMISEN KOHTALO 2: TIE IKUISUUTEEN (1959)
Ningen no jôken 2/Människans lott 2: Vägen till evigheten/The Human
Condition 2: The Road to Eternity
Japani hallitsi Kiinan Mantšuriaa 1930-luvulta toisen maailmansodan
loppuun asti. Masaki Kobayashin kunnianhimoinen yhdeksäntuntinen
elokuva kertoo nuoresta japanilaisesta sotilaasta, joka palkataan
vartijaksi työleirille. Leirillä kiinalaisia pakotetaan
työskentelemään Japanin puolesta. Ennen pitkää sotilaan empatia
vankeja kohtaa kasvaa, ja rangaistukseksi hänet määrätään
armeijaan, missä hänet pahoinpidellään rankasti. Elokuva on yksi
japanilaisen elokuvan merkkipaaluja ja tärkeimpiä sotakuvauksia.
Eeppisten mittasuhteidensa ja Yoshio Miyajiman uskomattoman kuvauksen
avulla elokuva saavuttaa transsendentaalisen tason. Samalla se onnistuu
opettamaan katsojalle koskettavia havaintoja ihmisyydestä.
Lauantai 14.8. 19:30
IHMISEN KOHTALO 3: SOTILAAN RUKOUS (1959)
Ningen no jôken 3/Människans lott 3: En soldats prädikan/The Human
Condition 3: A Soldier’s Prayer
Japani hallitsi Kiinan Mantšuriaa 1930-luvulta toisen maailmansodan
loppuun asti. Masaki Kobayashin kunnianhimoinen yhdeksäntuntinen
elokuva kertoo nuoresta japanilaisesta sotilaasta, joka palkataan
vartijaksi työleirille. Leirillä kiinalaisia pakotetaan
työskentelemään Japanin puolesta. Ennen pitkää sotilaan empatia
vankeja kohtaa kasvaa, ja rangaistukseksi hänet määrätään
armeijaan, missä hänet pahoinpidellään rankasti. Elokuva on yksi
japanilaisen elokuvan merkkipaaluja ja tärkeimpiä sotakuvauksia.
Eeppisten mittasuhteidensa ja Yoshio Miyajiman uskomattoman kuvauksen
avulla elokuva saavuttaa transsendentaalisen tason. Samalla se onnistuu
opettamaan katsojalle koskettavia havaintoja ihmisyydestä.
www.kavi.fi [1]